reklama

Moja milá Nitra alebo čo sú to Kazematy?

Nitra je môjmu srdcu dôverne známa. Avšak napriek tomu, že poznám tunajšie malebné zákutia,  režim MHD, milé  kaviarničky s lacným menu,  nepoznám Nitru až tak dobre. A predsa by som každému z vás chcela dať dobrý dôvod navštíviť

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Už ako malá som toto mesto často navštevovala. A aj dnes, keď som študentkou jedného nitrianskeho gymnázia, je mojou súčasťou. Za tie dva roky, čo som tu, som stihla Nitru viac spoznať. Ale nie natoľko, aby som vám vedela povedať všetky zaujímavosti tohto mesta. 

Horúčava a nuda je pre študenta tá najhoršia kombinácia. A tak som sa rozhodla znova zavítať do moje milej Nitry a trochu vám ju viac priblížiť. Študentským a prázdninovým spôsobom.Kedže sa v posledných dňoch toho veľa navraví v duchu slovanstva rozhodli sme sa ísť (ja a moji priatelia) na Nitriansky hrad.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Na začiatku Samovej ulice nás privítal kostol sv. Petra a Pavla inak nazývaný Františkánsky. Už som tu bola veľa ráz, ale zvláštne je, že až teraz som si všimla reliéf, na ktorom je zobrazený Anton Paduánsky. Počas obsadenia Nitry tureckými vojskami bol poškodený a použitý ako schod pod vežou. Potom ho zreštaurovali a vsadili do steny veže.

Keď si človek pomyslí, koľko krásnych a vzácnych pamiatok sa v minulosti zničilo. Smutné je, že ani prítomnosť nie je toho výnimkou. 

Cesta nás zaviedla miernym svahom až ku soche Pribinu, ktorá stojí na rovnomennom námestí. Z tohto miesta môže návštevník zbadať naozaj veľa. Či už typickú sochu Corgoňa, ktorý podopiera múry Kluchovho paláca, alebo morový stĺp- sochu Immaculaty. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri vstupe do areálu hradu sme dostali pokyny a vybrali sa najprv pozrieť Nitru z takej trochu väčšej perspektívy. Výhľad bol nádherný a tak sme plní entuziazmu navštívili diecézne múzeum. To je rozdelené na dve časti: prvá dlhodobá expozícia múzea je zameraná na počiatky kresťanstva na našom území (nájdete tu rôzne listiny,..), druhá expozícia- novšia je klenotnica, kde sa nachádzajú skvosty katedrály sv. Emeráma (kalichy, monštrancie,...). Po celý čas nás sprevádzal staroslovanský spev, ktorý pani pri pokladni pustila, hneď ako sme vošli dovnútra.

 Na konci sme ešte navštívili katedrálu svätého Emeráma, ktorá nás ohromila svojou veľkosťou a bohatou výzdobou. Posledným objavom v katedrále je aj gotická freska, ktorá zobrazuje smrť Panny Márie a jej korunováciu. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ale aj tak nám nešlo do hlavy, čo sú to tie Kazematy, ktoré nám spomínala na začiatku pani pri vstupe do hradu. Žeby vyhliadkové veže mali skrytý názov Kazematy? Nakoniec sme sa spýtali a zistili sme, že skryté Kazematy sme naozaj nenavštívili. Pre tých, ktorí by sa dopustili rovnakej chyby ako my, vysvetlím. Kazematy sa nachádzajú v múre opevnenia. Ide o dlhú chodbu a menšiu miestnosť, kde možno vidieť štruktúru opevnenia, ktoré sa postupom času menilo a vyvíjalo. 

A tak na záver, keď sme sa dozvedeli aj, čo sú to tie, nám neznáme Kazematy, odchádzame spokojní a šťastní, že práve naši predkovia boli Slovania. My, slovenský národ, by sme mali byť na toto hrdí. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

P.S. V týchto dňoch sa tu koná akcia s názvom Milá Nitra. Súčasťou toho sú aj tradičné Pribinove a Cyrilo- metodské slávnosti. Pre návštevníkov je tu pripravený bohatý program (známe kapely, otvorené múzeá, vernisáže,...), takže sa máte rozhodne načo tešiť. V nedeľu sa uskutoční Cyrilo- metodská národná púť, ktorá priláka vždy veľa ľudí. 

Kostol sv. Petra a Pavla
Kostol sv. Petra a Pavla 
Reliéf na Františkánskom kostole
Reliéf na Františkánskom kostole 
Socha Immaculaty
Socha Immaculaty 
Katedrála sv. Emeráma
Katedrála sv. Emeráma 
Gotická freska
Gotická freska 
Obrázok blogu
Krásny výhľad na mesto
Krásny výhľad na mesto 
Katarína Vargová

Katarína Vargová

Bloger 
  • Počet článkov:  29
  •  | 
  • Páči sa:  0x

"Posadnutosť" bielym a čiernym čajom, čokoládou a knihou ma nikdy neprestane baviť! A preto aj píšem a neprestávam... Zoznam autorových rubrík:  Milé rozhovoryAvanturistické bytie dníKnižná utópiaNa tú nôtuPohľady spoza sietnice

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu